Monday 18 June 2012

Seindah Perhiasan Dunia~

Bismillahirrahmaanirrahim....
Assalamualaikum w.b.t.. salam syg bersulam ukhwah buat sahabat-sahabat sume..

Rasulullah s.a.w bersabda:
" Dunia ini ialah perhiasan, sebaik-baik perhiasan dunia, adalah wanita solehah"
                                                                                                H.R Muslim


Saya yakin, sahabat-sahabat sume, termasuk diri saya bercita-cita dan mempunyai impian untuk menjadi wanita solehah, yang diredhai Allah s.w.t dan dijanjikan syurga terindah di akhirat kelak..


Oleh itu, jom kita lihat beberapa ciri-ciri yang perlu ada untuk menjadi wanita solehah..

1. Mencintai Allah dan RasulNya melebihi segala-galanya.

Sabda Rasulullah s.a.w dalam H.R Thabrani yang bermaksud :
"Wahai manusia, cintailah Allah dari setiap hati-hati kamu"

Ketahuilah, bahawa wanita solehah itu sentiasa takut kepada Allah s.w.t, melaksanakan segala perintahNya dan meninggalkan segala laranganNya. Oleh itu, marilah kita mendekatkan diri kepada Allah s.w.t agar kita dapat menggapai cinta Allah yg suci lagi abadi.

Sahabat-sahabatku,
Cintailah Allah sebesar nikmat yang Dia berikan kepada kita,
Cintailah Allah kerana kesempurnaanNya,
Cintailah Allah kerana kasih sayangNya,
Cintailah Allah kerana hidayahNya kepada kita,
dan Cintailah Allah, dengan sebenar-benar cinta.. <3

2. Menundukkan pandangan

Sesungguhnya, sebaik-baik perhiasan wanita itu ialah kesuciannya. Dan cara menjaga kesuciannya ialah dengan menundukkan pandangan sebagaimana
firman Allah s.w.t dalam surah An-Nur ayat 31 yang bermaksud:

"katakanlah kepada wanita-wanita yang beriman, hendaklah mereka menundukkan pandangan.."

Yang dimaksudkan menundukkan pandangan ialah menutup pandangan daripada perkara-perkara yang diharamkan oleh Allah s.w.t kerana perkara-perkara tersebut boleh membangkitkan syahwat dan seterusnya membawa ke arah jalan zina dan dosa.
Oleh itu, marilah kita menjaga pandangan mata agar kita tidak terjatuh dalam perangkap syaitan laknatullah..

3. Menjaga aurat daripada pandangan lelaki yang bukan mahram

Rasulullah s.a.w bersabda :
" di antara penghuni-penghuni neraka ialah wanita yang berpakaian, tetapi bertelanjang, menggodai dan digodai. Mereka ini tidak akan masuk syurga, malah bau syurga pun tidak akan sampai kepada mereka."

Hadis di atas jelas menunjukkan azab Allah yang dikenakan kepada wanita yang tidak menutup auratnya.
Hal ini boleh kita lihat pada hari ini, telalu banyak fesyen remaja Islam yang tidak menepati syarak. Memakai tudung, tetapi berlengan pendek, memakai tudung tapi bajunya ketat, jarang, singkat dan bermacam-macam lagi fesyen yang menjolok mata.
Bukankah Islam telah menggariskan panduan ke atas umatnya tentang tatacara pemakaian yang menepati syarak?
Firman Allah s.w.t dalam surah Al-Ahzab ayat 59, maksudnya:
" Wahai Nabi, suruhlah isteri-isterimu dan anak-anak perempuanmu serta perempuan-perempuan yang beriman supaya mereka melabuhkan pakaiannya bagi menutup seluruh tubuhnya (semasa mereka keluar) cara demikian lebih sesuai untuk mereka dikenali (sebagai perempuan yang baik) maka dengan hal ini mereka tidak diganggu. Dan ingatlah Allah adalah Maha Pengampun lagi Maha Mengasihi."

Tidak salah kita berfesyen, asalkan menepati syarak. Kan comel kalau pakai sopan-sopan macam ni. Sejuk mata memandang ^^.








Sahabat-sahabatku, jadilah seperti mawar yang berduri, yang sangat sukar didekati apalagi disentuh. Hanya insan yang benar-benar layak sahaja yang boleh memilikinya.

Begitulah beberapa ciri-ciri wanita solehah. Jelas sudah, keayuan wanita solehah itu, bukan terletak pada kecantikan wajahnya. Kemanisan wanita solehah itu tidak terletak pada kemanjaannya. Tetapi, tingginya martabat wanita soleheh itu terletak pada akhlah, iman dan takwa.

Namun, tidak dinafikan, dalam era modenisai ini terlalu bnyak cabaran yang terpaksa ditempuhi oleh insan bergelar wanita untuk menjadi wanita solehah. Kita pakai labuh-labuh orang cakap "tak trendyla", "kolotla" dan bermacam-macam lagi kata-kata yang membingitkan telinga. Apalagi kewujudan laman-laman sosial seprti facebook, twitter, friendster dan sebgainya telah membuka luas jalan-jalan ke arah kemaksiatan. Sungguh menyedihkan apabila pada hari ini kita melihat laman sosial, facebook dijadikan medium melabur dosa. Pendedahan aurat, pergaulan bebas antara lelaki dan perempuan, penyebaran fitnah amat meluas.
Oleh itu, sebagai seorang wanita, kita hendaklah berusaha menjaga maruah diri dan sentiasa berdoa kepada Allah agar dijauhkan dari pengaruh-pengaruh negatif di alam siber ini.

Ingatlah sahabat-sahabatku sayang, jalan-jalan Allah itu penuh onak dan duri. Jalan-jalan mendekati Allah itu dipenuhi dengan kepahitan dan cabaran-cabaran yang mendatang. Tetapi percayalah, dalam kepahitan itu, terselit 1001 kemanisan. Jika ditanya "mengapa jalan Allah itu pahit?" jawablah "Kerana syurga itu manis"..



" Seseorang muslimah itu dilahirkan ke dunia ibarat sebutir permata. Apabila digilap, akan memancarkan kilauan cahaya. Apabila diletakkan di tempat yang mulia akan disanjung sebagai permaisuri. Apabila dibekal dengan ilmu di dada, akan menjadi cediakawan bestari. Seorang muslimah dikenang sebagai suri sang jejaka, ibu kepada puteri dan putera, menjadi pertiwi seisi buana."



:: Qudwatun Hasanah ^^ ::

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...